четвъртък, октомври 25, 2007

Нагъл човек с извратено чувство за хумор - що е то? Рекламист.

Не всички ангажирани в огромната машина наречена реклама заслужават горното съждение. Ще използвам обаче горните епитети както и цветистото сравнение за свинчето и звънчето, по отношение на част от работещите в творческите отдели на рекламните агенции.

Хората създаващи самоцелни, безвкусни, обидни или откровено просташки реклами твърдят, че няма лоша реклама. Тъжното е, че има наивници, които им вярват не само по света, а и у нас. В аргументацията си наблягат на това, че подобна реклама бива обсъждана в обществото и по този начин марката влиза, макар и през задна вратичка в съзнанието на потребителя. След това оставало да се изчисти лошото отношение и той става клиент, навярно и лоялен.

Мнението ми за горните съждения може да бъде изразено и с една дума - алабалистика. Но тъй като нямам за цел да влизам в теоретични спорове, просто ще споделя своето отношение към две от най-пошлите реклами, за които се сетих след срещата ми с това рекламно пано.

  1. Бенетон с кампания от началото на 90-те годин на ХХ век, в която използваха окървавената фланелка на войник участващ във войните в Югославия.
  2. Калвин Клайн с кампанията си от същия период, в която участваха малолетни (10-12 годишни) манекенки. Момичетата бяха облечени в тесни потници и къси полички и седяха в предизвикателни пози с отворени крака и ясно виждащи се бикини.

Навярно за да са в крак с тези странни тенденции у нас се предлагат подобни реклами. Една от тях е нереализираната рекламна кампания на маслото Президент, в която главен участник са крави, решили да сложат край на живота си. Те са стигнали до тази злощастна идея, защото потребителят е отказал да купи продукта на техния "труд".

Това че животните бяха в жилища и одежди типични за буржоазията от началото на 20 век само показва, колко е нелепо да се учиш само от американски учебници. Колкото до глупавото използване на темата за смъртта и проблема със самоубийствата, показва незрялото или просто болно мислене в творческите отдели.
Ще споделя и нещо лично. В резултат от кампаниите си Бенетон, Калвин Клайн и други подобни компании, получават червен картон придружен с перманентно вдигнат среден пръст от мен и множество други потребители по целия свят.

Дами и господа рекламодатели, замислете се преди да дадете парите си на некадърни, нагли и с извратено чувство за хумор - рекламисти. Сторите ли го ще поставите маркетинговите си екипи в много трудна ситуация а марката си в нерадостна за вас класация.